JVLMA.lv

JVLMA aktualitātes

Latvijas Mūzikas akadēmijas simfoniskā orķestra koncerti ar viesdiriģentu Zbigņevu Gracu Siguldā un Rīgā

Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija /JVLMA/ visus mūzikas mīļotājus aicina uz JVLMA simfoniskā orķestra koncertiem, kuros skanēs labi zināmais, bet aizvien no jauna atklājamais Volfgangs Amadejs Mocarts.  6. decembrī plkst. 18.00, pateicoties Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstam, orķestris kopā ar solistiem viesosies Siguldas koncertzālē “Baltais flīģelis”, bet jau nākamajā dienā, 7. decembrī plkst. 18.00 klausītājus gaidīs Mūzikas akadēmijas Lielajā zālē.

Jauno vokālistu balsīs izskanēs virkne Mocarta operu ārijas. Kopā ar orķestri uzstāsies solisti Diāna Kregere, Laima Krīgere, Anastasija Dolgoņenko /soprāns/, Diāna Bistere /mecosoprāns/, Dāvis Markovskis, Artis Muižnieks /baritons/, Edgars Ošleja /bass/. 6. decembra koncertā “Baltais flīģelis” pie diriģenta pults stāsies jaunie diriģenti, kas programmu iestudēs Zbigņeva Gracas vadībā. Tie būs JVLMA studenti - Aivis Greters, Konstantīns Petrenko, Deners Kenups Bastos /Denner Kenupp Bastos, Brazīlija/ un Adams Adamovičs, savukārt 7. decembrī Mūzikas akadēmijas Lielajā zālē JVLMA simfoniskā orķestra priekšā stāsies pats poļu maestro Zbigņevs Graca /Zbigniew Graca/.

Latvijas publikai jau labi pazīstamais diriģents Zbigņevs Graca ir starptautiski pazīstams Vīnes klasiķu mūzikas interprets, kura īpašā uzmanības lokā ir Mocarta daiļrade. Graca sadarbojies ar Āhenes simfonisko un operas orķestri, Kopenhāgenas Karalisko operu, bijis Vroclavas Valsts operas mākslinieciskais vadītājs un strādājis Poznaņas Lielajā teātrī. Patlaban cieši saistīts ar Varšavas kameroperu. Līdztekus kā viesdiriģents stājies arī pie citu Polijas vadošo orķestru diriģenta pults un koncertējis daudzās Eiropas valstīs, Japānā, ASV, Izraēlā, Turcijā. Pēdējos piecpadsmit gadus Zbigņeva Gracas darbs saistās lielākoties ar Mocarta operu iestudējumiem dažādos pasaules operteātros. 2018. gadā pavasarī kopā ar orķestri “Sinfonietta Rīga” atskaņojis Mocarta daiļrades šedevrus.

Lai cik daudz reižu būtu dzirdēta Volfganga Amadeja Mocarta mūzika, tā aizvien ļauj atklāt sevī vissmalkākās krāsas un intonācijas. Koncerta pirmajā daļā skanēs divu ievērojamu Mocarta operu “Burvju flauta” un “Dons Žuans” uvertīras. Kā pērle šo darbu vidū uztverama komponista agrīnā 29. simfonija, kurai piemīt gan intimitāte, gan pēkšņa, brāzmaina impulsivitāte, ko raksturo delikātas tembra, harmonijas un metriskā akcenta puantes. Koncerta otrajā daļā – Mocarta operārijas. Visdažādākie tēli un raksturi seko cits citam, ļaudami veldzēties komponista lielākās stihijas – viņa operu pasaules – platuma grādos.

Slavenie Papageno un Paminas dziedājumi no komponista vāciski rakstītās dziesmuspēles “Burvju flauta” ieskauj divas Mocarta itāļu operu ārijas. Farnaka ārija no operas “Mitridats, Pontas karalis” pauž enerģisku un spožu raksturu, savukārt Īlijas dziedājums no operas “Īdomenejs” kontrastē ar sāpju piesātinātām mīlestības jūtām. Divas ārijas no operas “Figaro kāzas” ir katra ar savām sižetiskajām niansēm: „Hai già vinta la causa!” izskan kā Grāfa Almavivas tēla spēkpilns, majestātisks raksturojums, savukārt  „La vendetta” ir Doktora Bartolo vizīkarte – mazliet dēmoniska, kaut arī muzikālajā ģenēzē šis tēls saistīts ar buffo mākslu. Šo divu maskulīno personāžu vidū pilnīgi citu jūtu pasauli nes sevī Donnas Elvīras ārija no operas “Dons Žuans”, paužot visdziļākās mīlestības un piedošanas jūtas, kas pārņēmušas reiz pamestās sievietes sirdi. Ar savu augsto emocionālo slieksni šī ārija savā ziņā attaisno Donu Žuanu, liek arī mums līdzpārdzīvot Mocarta ģēnijam un viņa radītā varoņa liktenim.

Dalīties ar citiem: