JVLMA.lv
Radošie konkursi » Konkurss "JVLMA labākais studentu kameransamblis"

Konkurss "JVLMA labākais studentu kameransamblis"

Lai aktivizētu topošo mūziķu vēlmi veidot jaunus kameransambļus un saglabātu jau esošo ansambļu radošo potenciālu, Kameransambļa un klavierpavadījuma katedra sadarbībā ar akadēmijas rektorātu un Latvijas Radio 3 programmu Klasika 1993. gada pavasarī organizēja konkursu Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas labākais studentu kameransamblis, kurā varēja piedalīties dažādu sastāvu kameransambļi ar brīvi izraudzītu programmu. Nu jau divdesmit piekto gadu – 2017. gada 28. martā plkst. 10.00 Lielajā zālē – notiks šis studentu iecienītais konkurss. Konkursa noslēguma koncerts notiks 30. martā plkst. 16.00 Lielajā zālē.

Konkursa Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas labākais studentu kameransamblis laureāti tradicionāli saņem gan rektorāta prēmiju, gan Latvijas Radio prēmiju – ieraksta laiku Pirmajā studijā. Līdz 2006. gadam artistiskākais ansamblis ieguva katedras prēmiju, bet līdz 2004. gadam atraktīvākais ansamblis – JVLMA Studentu kluba pārsteiguma balvu. Lai veicinātu studentu praktisku iesaistīšanu savu kolēģu atskaņojumu vērtēšanā, 2007. gadā tika noorganizēta JVLMA Studentu padomes žūrija (tagad – Studējošo pašpārvaldes žūrija), kas piešķir balvu atraktīvākajam ansamblim. No 2014. gada labākie kameransambļi iegūst iespēju piedalīties festivāla Avanti! koncertos, sadarbībā ar Hermaņa Brauna fondu. Konkursa noslēguma koncertu ierakstīja un atkārtoti pārraidīja Latvijas Radio (līdz 2015. gadam). Pēdējos gados visu konkursa ansambļu atskaņojumus ieraksta skaņu režijas programmas studenti docenta Rolanda Kronlaka vadībā, kas jaunajiem skaņu režisoriem ir ļoti noderīga prakse, bet jaunajiem mūziķiem ir ne mazāk vērtīga pieredze.

Konkursa žūrijas priekšsēdētājs līdz 2003.gadam bija rektorāta pārstāvis, bet no 2004. gada – viesprofesors, kurš vada arī meistarklases kameransamblī. Žūrijas locekļi ir Kameransambļa un klavierpavadījuma, Stīgu instrumentu un Pūšaminstrumentu katedru mācībspēki. 25. konkursa Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas labākais studentu kameransamblis žūriju vadīs Lietuvas Mūzikas akadēmijas profesors obojists Roberts Beinaris.

Pirmajā konkursā uzvarēja profesores Dainas Vīlipas klases studentu duets Artis Gāga (alta saksofons) un Sergejs Zilpaušs (klavieres) ar pārliecinošu Paula Hindemita Sonātes atskaņojumu. Laureātu vidū gribētos izcelt ansambļus, kuru dalībnieki regulāri piedalās koncertdzīvē ne tikai Latvijā, bet arī visā pasaulē. To vidū bijuši, piemēram, profesora Jāņa Maļecka klases audzēkņu ansambļi: klavieru kvintets (Armands Ābols – klavieres, Sandis Šteinbergs – I vijole, Jurijs Savkins – II vijole, Ilze Kļava – alts, Reinis Birznieks – čells), ansamblis Altera Veritas (IevaLapiņa un Anda Zaborovska – kokle, Andis Klučnieks – flauta, Aldis Jurisons – akordeons, pēc viņa nāves 2003. gadā ansamblī spēlēja Marko Ojala, pēc tam Kaspars Gulbis) un dueti (Agita Cerusa – flauta, Tatjana Pogrebņaka – klavieres; Aleksejs Bahirs – vijole, Endijs Renemanis – klavieres); asoc. prof. Alda Liepiņa klases studentu dueti (Mārtiņš Circenis – klarnete, Agnese Egliņa– klavieres); prof. Guntas Sproģes klases audzēkņu dueti (Ieva Rūtentāle – flauta, Ieva Dzērve – klavieres), trio (Herta Hansena – klavieres, Anrijs Pitans – klarnete, Mareta Ārente – čells), kā arī trio Sum Sagro (Deniss Mitrohins – vijole, Alvils Antmanis – klarnete un Mārtiņš Zilberts – klavieres), kurš laureātu godā pabija divus gadus, vienlaicīgi iegūstot arī JVLMA Studentu kluba pārsteiguma balvu.

Konkursa dalībnieku un sevišķi laureātu koncerti vienmēr ir populāri akadēmijas studentu vidē. Lūk, kā konkursa 10 gadu jubilejas koncertu vērtēja tā laika studente, muzikoloģe Dagnija Grīnfelde:

"[..] Koncerta II daļā muzicēja laureāti. [..] visspilgtāko iespaidu atstāja Ieva Kļaviņa, Elīna Bērtiņa un Santa Ignace ar slavenā japāņu komponista T. Takemicu skaņdarbu Lietus koks. Šāds iespaids (neapšaubot jauno pianistu profesionālās spējas) lielā mērā palika ansambļa skatuviskās pievilcības dēļ. Tā bija rotaļa tumsā, rotaļa ar skaņu, vārdu un gaismu, brīnišķīgs teātris, kuru iecerējis pats autors, blakus mūzikai radot gaismas partitūru. [..] Lai arī zāle nebija pārpildīta, domāju, ka atnākušie guva daudz pozitīvu emociju. Daži atklāja vēl nepazītus, bet pievilcīgus skaņdarbus; kādam citam prātā palika konkrēta ansambļa sniegums. [..] Taču vislielākais prieks par to, ka ir šādi jauni, labi mūziķi, kuri nebaidās uzdrīkstēties parādīt sevi un dara to pārliecinoši un pievilcīgi. Un prieks, ka ir konkurss, kurš dod šādu iespēju”.[i]

[i] Grīnfelde, Dagnija. Raksts akadēmijas sienas avīzē Kameransambļu radošās rotaļas (21.03.2002.)

JVLMA Kameransambļa un klavierpavadījuma katedra aicina piedalīties 25. konkursā Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas labākais studentu kameransamblis otrdien, 2017. gada 28. martā plkst. 10.00 JVLMA Lielajā zālē. 

Konkursa noslēguma koncerts un laureātu apbalvošana notiks ceturtdien, 2017. gada 30. martā plkst. 16.00 JVLMA Lielajā zālē.

Pieteikumus konkursam jāiesniedz Studiju programmu direkcijā līdz 15. martam. Ar konkursa noteikumiem lūdzam iepazīties konkursa nolikumā.

 

Konkursa JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas atsauksmes

 

2007. gada 17. februāris / 2008. gada 19. februāris / 2012. gada 13. marts
15., 16., 20. konkursu žūrijas priekšsēdētājs – vijolnieks profesors Sergejs Azizjans /Dānijas Karaliskā Mūzikas akadēmija, Dānija/

„[..] Esmu iepriecināts par iespēju trešo reizi vadīt šī konkursa žūrijas darbu un salīdzināt, kā konkurss attīstījies gan ansambļu sastāvu un skaita, gan ansambļa dalībnieku meistarības ziņā. Šis konkurss iezīmējas ar savu regularitāti 20 gadu garumā, teicamu māksliniecisko līmeni, ar perfektu organizāciju un sirsnīgu atmosfēru. Konkursa laureāti ar izciliem panākumiem ir piedalījušies starptautiskos kameransambļu konkursos, piemēram, 2008.gadā prof. Guntas Sproģes klases duets Ineta Abakuka (alts) un Ināra Gurjeva (klavieres) ieguva otro vietu Pirmajā D. Šostakoviča kameransambļu konkursā Maskavā. Labākie kameransambļi ir spēlējuši arī Starptautiskajos Baltijas valstu kameransambļu festivālos, kas ik gadu pārmaiņus notiek Rīgā, Tallinā, Viļņā, Helsinkos, Stokholmā, Berlīnē un Štutgartē un kuru līmenis ir ārkārtīgi augsts.”

 

2011. gada 15. marts
19. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – obojists profesors Keijo Aho /Keijo Aho/
/Helsinku Metropolijas universitāte, Somija/

„[..] Studentu mākslinieciskais un tehniskais līmenis konkursā bija ļoti augsts. Kameransambļi uzdotos skaņdarbus, kuri lielākoties bija sarežģīti, spēlēja ļoti labi. Meistarklasēs bija jūtams, ka studentiem ir laba motivācija, un viņi labprāt ieklausījās manis sniegtajās idejās un metodiskajā pieredzē. Viņu stabilitāte ļāva manis izteiktās kritiskās piezīmes uzņemt pozitīvi un mierīgi.”

 

2010. gada 31. marts
18. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – kontrabasists profesors Miroslavs Jelineks /Miroslav Jelínek/
/Janāčeka Brno Mūzikas akadēmija, Čehija/

„[..] Kā žūrijas loceklis esmu biju klāt daudzos dažādos konkursos, tāpēc ar pilnu atbildību varu teikt, ka šim konkursam bija augsts profesionālais līmenis, un visi dalībnieki ar lielu entuziasmu parādīja atbildīgu, muzikāli pievilcīgu sniegumu, kas savukārt liecina arī par izcilu pedagogu veikumu. Ļoti precīza bija arī konkursa norises organizācija profesores Guntas Sproģes vadībā. Uzskatu, ka šim konkursam arī turpmāk būs panākumi un tas regulāri notiks arī nākamajos gados. Konkursa rīkošana ir priekšnosacījums kamermuzicēšanas sekmīgai attīstībai.”

 

18. konkursa žūrijas priekšsēdētāja vietniece – pianiste, profesore Diāna Ketlere (Okuņa)
/Londonas Karaliskā mūzikas akadēmija, Lielbritānija/

„[..] Piedalīties konkursa žūrijas darbā bija tāds prieks un arī gandarījums, jo bija ļoti augsts līmenis visiem ansambļa dalībniekiem, un bija tiešām grūti izvēlēties vietas. Varbūt to var arī redzēt, ka mums ir trīs trešās vietas, kas, protams, nav parasti šādos konkursos. Es jau, protams, zināju, es atceros vēl no manām dienām šeit akadēmijā, cik te ir augsts līmenis tieši kamermūzikas katedrā, tā kā man tas bija mazāks pārsteigums nekā maniem žūrijas kolēģiem. (No intervijas ar Edgaru Raginski raidījumā Post factum 23.03.2010.).”

 

2004. gada 16. marts
12. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – pianists profesors Hanss Peters Štencls /Hans Peter Stenzl/
/Štutgartes Mūzikas un mākslu augstskola, Vācija/

„[..] Konkursa organizācija un norise, Kameransambļa katedras profesores Guntas Sproģes vadīta, bija absolūti profesionāla, tehniskais un mākslinieciskais līmenis viscaur līdzinājās starptautiskiem kamermūzikas konkursiem. Galvenā balva tika piešķirta – pēc manām domām, pilnīgi taisnīgi – flautas un klavieru duetam (Ievai Rūtentālei un Ievai Dzērvei), kurš izraisīja sajūsmu ar aizraujošu un ļoti krāsainu Anrī Martēna Balādes interpretāciju. Uzvarētāju apbalvošana un laureātu koncerts, ko ierakstīja Latvijas Radio, svinīgi noslēdza konkursu divas dienas vēlāk.”

 

2007. gada 17.februāris / 2008. gada 19. februāris
15., 16. konkursu Studējošo padomes žūrijas priekšsēdētāja – vijolniece Kristīne Zelicka
/Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Latvija/

„Pirmām kārtām uzskatu, ka tā bija fantastiska ideja gan no pedagoģiskā viedokļa, gan no "politiskā", iesaistot studentus konkursa vērtēšanā. Domāju, ka arī pedagogiem ir interesanti vērot, kā studenti no sava skatupunkta un iegūtās pieredzes vērtē vienaudžus. Savukārt studentiem tā ir lieliska iespēja iegūt jaunu pieredzi, pielietot savas zināšanas un ieskatīties tālāk par divām taktssvītrām skaņdarba beigās. Atceros, cik lepni un pašcieņas pilni bijām konkursa sākumā un cik pārguruši, noklausoties visus konkursa dalībniekus. Kā vienmēr dzīvē nostrādā likums – kamēr pats neizmēģini uz savas ādas, tikmēr īsti neapzinies, ko tas nozīmē.

Žūrijas darbs tiešām ir grūts un atbildīgs! Ir uzmanīgi jānoklausās visi konkursa dalībnieki, un tas jau prasa milzum daudz enerģijas. Visi ir jāatceras, visi ir jāizvērtē un jāizliek atzīmes atbilstoši vērtēšanas kritērijiem. Bet tas nav viss. Ir dabiski, ka katram žūrijas loceklim viedoklis var būt atšķirīgs, tāpēc tomēr notiek apspriede, nevis tikai mehāniska punktu skaitīšana. Ir jāprot strādāt komandā, vienoties un kādreiz pierādīt savu viedokli vai pieņemt citu argumentus. Esmu sajūsmā par šādu iespēju ielūkoties konkursa otrā pusē. Tas ļauj labāk saprast gan vērtēšanas procesu, gan vērtēšanas sistēmu un vērtēšanas rezultātu, kad studentu žūrijas viedoklis bija ļoti līdzīgs pedagogu žūrijas viedoklim attiecībā uz vietu sadalījumu. Kā atskaņotāji esam koncentrēti vairāk uz sevi, tādēļ dažreiz liekas, ka vērtējums nav īsti taisnīgs, taču šāda veida pieredze dod iespēju ne tikai pielietot iegūtās praktiskās zināšanas, bet arī izprast žūrijas darbu un pieņemt objektīvu faktu, ka no malas tiešām redz labāk. Novēlu konkursam talantīgus un daudzveidīgus ansambļus, bet žūrijai un konkursa organizatoriem – izturību!“

 

2015. gada 12. marts.

23. konkursa "JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētājs Dānijas Karaliskās Mūzikas akadēmijas profesors altists Tims Frederiksens /Tim Frederiksen/ 

"Priecājos, ka tiku pagodināts ar ielūgumu piedalīties Mūzikas akadēmijas rīkotajā kamermūzikas konkursa žūrijas darbā. Esmu pārliecināts, ka kamermūzika ir ārkārtīgi svarīgs posms mūziķa izaugsmē. Muzicēšana ansamblī (duetā, trio, kvartetā vai kvintetā) ir pamats ikvienam, kurš spēlē orķestrī. Arī izcili komponisti nereti tieši kamermūzikai veltīja savus labākos darbus. Kamermūzika sniedz topošajiem māksliniekiem vislielākās iespējas attīstīt sevī interpretācijas prasmes un iemācīties izbaudīt sava ikdienas milzīgā darba augļus.
Vēlos apsveikt Akadēmiju ar brīnišķīgo muzicēšanas līmeni, kuru iepazinu šinī konkursā. Visi jaunie mākslinieki muzicēja ar lielu aizrautību. Bez tam biju pārsteigts, ka daži no ansambļiem ir kopā spēlējuši tikai kopš neilga laika. Tas ir iespaidīgi!
Lūdzu, dariet visu iespējamo, lai Mūzikas akadēmija turpinātu kamermūzikas konkursu tradīcijas."

2016.gada 23.marts

24. konkursa JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētāja - pianiste  profesore Natālija Sakosa /Natalia Sakkos/,Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmija:

"Priecājos, ka varēju piedalīties Mūzikas akadēmijas rīkotajā kamermūzikas konkursa žūrijas darbā. Šis konkurss norisinājās jau 24. reizi, un šo skaisto tradīciju noteikti jāturpina. Konkursa organizācija bija nevainojama. Profesore Gunta Rasa kamermūzikas attīstībā izdarījusi milzīgu darbu – pirmo kameransambļu konkursu laureāti, viņas bijušie studenti Herta Hansena un Mārtiņš Zilberts, tagad ir mūzikas akadēmijas mācībspēki. Konkursa profesionālais līmenis bija ļoti augsts, visi ansambļi bija ļoti labi sagatavoti, bet par laureātiem kļuva paši spilgtākie un talantīgākie. Viņu vidū duets Madara un Daumants Liepiņi, kas pārliecināja ar filozofiski dziļu T. Ķeniņa Sonātes interpretāciju un klavieru trio Aleksandrs Kalējs, Leila Hairova un Marks Viļenskis ar iejūtīgu S. Rahmaņinova "Elēģiskā trio" atskaņojumu. Konkursa uzvarētāji iegūst vērtīgu balvu – radio ierakstu –, kas ir ļoti nepieciešams tālākai mūziķu izaugsmei. Es priecājos arī par iespēju iepazīties ar jaunām latviešu komponistu Georga Pelēča un Artura Maskata kompozīcijām. Vēlu jūsu konkursam lielus panākumus!"

Konkurss JVLMA labākais studentu kameransamblis fotogrāfijās

 

Konkurss JVLMA labākais studentu kameransamblis skaņu ierakstos

23. konkursa "JVLMA labākais studentu kameransamblis" noslēguma koncerta programma 

24. konkursa "JVLMA labākais studentu kameransamblis" noslēguma koncerta programma

aktualizēts: 04.04.2017 14:43