Sveicināti JVLMA jaunajā mājaslapā! Līdz 1. septembrim vecā versija vēl pieejama šeit

Konkurss "JVLMA labākais studentu kameransamblis"

Kameransambļa un klavierpavadījuma katedra sadarbībā ar JVLMA un Latvijas Radio 3 programmu Klasika kopš 1993. gada organizē ikgadēju konkursu JVLMA labākais studentu kameransamblis, kurā var piedalīties dažādu sastāvu kameransambļi ar brīvi izvēlētu programmu. Konkursa mērķis ir aktivizēt topošo mūziķu vēlmi veidot jaunus kameransambļus un saglabāt jau esošo ansambļu radošo potenciālu.

Konkursa Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas labākais studentu kameransamblis laureāti tradicionāli saņem JVLMA balvas, Latvijas Radio prēmiju – ieraksta laiku Pirmajā studijā un raidījuma laiku ieraksta prezentācijai ciklā "Autogrāfs pēc ieskaņojuma". Līdz 2006. gadam artistiskākais ansamblis ieguva katedras prēmiju, bet līdz 2004. gadam atraktīvākais ansamblis – JVLMA Studentu kluba pārsteiguma balvu. Lai veicinātu studentu praktisku iesaistīšanu savu kolēģu atskaņojumu vērtēšanā, 2007. gadā tika noorganizēta JVLMA Studentu padomes žūrija (tagad – Studējošo pašpārvaldes žūrija), kas piešķir balvu atraktīvākajam ansamblim. Sadarībā ar Hermaņa Brauna fondu, no 2014. gada labākie kameransambļi iegūst iespēju piedalīties festivāla Avanti! koncertos. Līdz 2015. gadam konkursa noslēguma koncertus ierakstīja un atkārtoti pārraidīja Latvijas Radio. Pēdējos gados visu konkursa ansambļu atskaņojumus ierakstījuši skaņu režijas programmas studenti docenta Rolanda Kronlaka vadībā, kas jaunajiem skaņu režisoriem ir ļoti noderīga prakse, bet jaunajiem mūziķiem ir ne mazāk vērtīga pieredze. Konkursa dalībnieku un laureātu koncerti vienmēr bijuši iecienīti akadēmijas studējošo vidē. 

Konkursa žūrijas priekšsēdētājs līdz 2003.gadam bija JVLMA rektorāta pārstāvis, bet no 2004. gada – viesprofesors, kurš vada arī meistarklases kameransamblī. Žūrijas darbā iesaistās Kameransambļa un klavierpavadījuma, Stīgu instrumentu un Pūšaminstrumentu katedru mācībspēki.

JVLMA Kameransambļa un klavierpavadījuma katedra aicina piedalīties 28. konkursā JVLMA labākais studentu kameransamblis 2020. gada 17. martā JVLMA Lielajā zālē. Pieteikumus konkursam jāiesniedz Koncertdaļā līdz 1. martam. 
Konkursa noslēguma koncerts un laureātu apbalvošana notiks ceturtdien, 2019. gada 14. martā plkst. 16.00 JVLMA Lielajā zālē.

Iepriekšējo konkursu ieraksti pieejami JVLMA fonotēkā un Konkursa JVLMA labākais studentu kameransamblis skaņu ierakstos.

27. JVLMA labākais studentu kameransamblis fotogrāfijās.

Konkursa laureāti

Pirmajā konkursā uzvarēja profesores Dainas Vīlipas klases studentu duets Artis Gāga (alta saksofons) un Sergejs Zilpaušs (klavieres) ar pārliecinošu Paula Hindemita Sonātes atskaņojumu. Laureātu vidū gribētos izcelt ansambļus, kuru dalībnieki regulāri piedalās koncertdzīvē ne tikai Latvijā, bet arī visā pasaulē. To vidū bijuši, piemēram, profesora Jāņa Maļecka klases studentu ansambļi: klavieru kvintets (Armands Ābols – klavieres, Sandis Šteinbergs – I vijole, Jurijs Savkins – II vijole, Ilze Kļava – alts, Reinis Birznieks – čells) un duets Aleksejs Bahirs – vijole, Endijs Renemanis – klavieres); asoc. prof. Alda Liepiņa klases studentu dueti (Mārtiņš Circenis – klarnete, Agnese Egliņa– klavieres); prof. Guntas Sproģes (tagad Rasas) klases dueti (Ieva Rūtentāle – flauta, Ieva Dzērve – klavieres), trio (Herta Hansena – klavieres, Anrijs Pitans – klarnete, Mareta Ārente – čells), kā arī trio Sum Sagro (Deniss Mitrohins – vijole, Alvils Antmanis – klarnete un Mārtiņš Zilberts – klavieres), kurš laureātu godā pabija divus gadus, vienlaicīgi iegūstot arī JVLMA Studentu kluba pārsteiguma balvu.

Konkursa žūrijas priekšsēdētāji (2004-2019)
  • 12. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – pianists profesors Hanss Peters Štencls /Hans Peter Stenzl, Štutgartes Mūzikas un mākslu augstskola, Vācija/;
  • 15., 16., 20. konkursu žūrijas priekšsēdētājs – vijolnieks profesors Sergejs Azizjans /Dānijas Karaliskā Mūzikas akadēmija, Dānija/;
  • 18. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – kontrabasists profesors Miroslavs Jelineks /Miroslav Jelínek, Janāčeka Brno Mūzikas akadēmija, Čehija/;
  • 18. konkursa žūrijas priekšsēdētāja vietniece – pianiste, profesore Diāna Ketlere (Okuņa) /Londonas Karaliskā mūzikas akadēmija, Lielbritānija/;
  • 19. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – obojists profesors Keijo Aho /Keijo Aho, Helsinku Metropolijas universitāte, Somija/;
  • 21. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – pianists profesors Juļus Andrejevs /Julius Andrejevas, Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmija/;
  • 22. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – pianists profesors  Filipo Faess /Filippo Faes, Itālija/
  • 23. konkursa "JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētājs profesors altists Tims Frederiksens /Tim Frederiksen, Dānijas Karaliskā Mūzikas akadēmija/; 
  • 24. konkursa JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētāja - pianiste  profesore Natālija Sakosa /Natalia Sakkos, Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmija/;
  • 25. konkursa JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētājs – obojists  profesors Roberts Beinaris /Robertas Beinaris, Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmija/;
  • 26. konkursa JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētāja – pianiste  profesore Marje Lohuaru /Marje Lohuaru, Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmija/;
  • 27. konkursa JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētājs – pianists profesors Džeimss Medokss /James Maddox, Diseldorfas Mūzikas augstskola/.
Atsauksmes

Man bija tas gods pārstāvēt JVLMA Studējošo pašpārvaldes neatkarīgo žūriju 2018. gada 26. un 2019. gada 27. konkursā. Abās reizēs pārliecinājos par izcili profesionālo konkursa organizāciju, kur lieli nopelni ir profesorei Guntai Rasai, kas to spējusi saglabāt vairāku gadu garumā. Pozitīvu šoku sagādāja manu studiju biedru augstā profesionalitāte mākslinieciskajā izpildījumā. Ļoti priecājos, ka Latvijas jauniešiem arī šeit, Rīgā, caur JVLMA ir iespēja iegūt tādu muzikālo izglītību un mūzikas izpratni, kas ļauj atskaņot izvēlēto mūziku starptautiski atzīstamā līmenī. 

Konkursu dienas žūrijai vienmēr ir garas un fiziski intensīvas, ar aptuveni divdesmit ansambļiem, kuri atskaņo visdažādāko stilu kamermūziku. Priekšnesumu daudzveidība vienmēr sagādā milzīgas pārdomas arī studentu žūrijai, jo vērtējot jaunos mūziķus ir jāprot atšķirt subjektīvais no reālā, ņemot vērā vairākus parametrus. Man vienmēr bija svarīgas kameransambļu tehniskās kvalitātes, dinamiskais balanss starp mūziķiem, stilistikas izpratne un skatuviskā šarma jeb harizmas pielietojums.

Novēlu lielu izturību un pacietību konkursa rīkotājiem un JVLMA kameransambļu klases mācībspēkiem šīs izcilās, Latvijas kultūrai nozīmīgās tradīcijas saglabāšanai, kā arī spilgtus un radošas izdomas bagātus priekšnesumus konkursa dalībniekiem un klausītājiem!

kordiriģents Matīss Tučs. JVLMA SP priekšsēdētājs /2018-2019/

Žūrijas pārstāvju atsauksmes no iepriekšējo gadu konkursiem:

  • 24. konkursa JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētāja - pianiste profesore Natālija Sakosa /Natalia Sakkos/,Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmija:

„[..] Priecājos, ka varēju piedalīties Mūzikas akadēmijas rīkotajā kamermūzikas konkursa žūrijas darbā. Šis konkurss norisinājās jau 24. reizi, un šo skaisto tradīciju noteikti jāturpina. Profesore Gunta Rasa kamermūzikas attīstībā izdarījusi milzīgu darbu – pirmo kameransambļu konkursu laureāti, viņas bijušie studenti Herta Hansena un Mārtiņš Zilberts, tagad ir mūzikas akadēmijas mācībspēki. Konkursa uzvarētāji iegūst vērtīgu balvu – radio ierakstu –, kas ir ļoti nepieciešams tālākai mūziķu izaugsmei. Vēlu jūsu konkursam lielus panākumus!”

  • 23. konkursa "JVLMA labākais studentu kameransamblis žūrijas priekšsēdētājs Dānijas Karaliskās Mūzikas akadēmijas profesors altists Tims Frederiksens /Tim Frederiksen/

„[..] Esmu pārliecināts, ka kamermūzika ir ārkārtīgi svarīgs posms mūziķu izaugsmē. Muzicēšana ansamblī (duetā, trio, kvartetā vai kvintetā) ir pamats ikvienam, kurš spēlē orķestrī. Kamermūzika sniedz topošajiem māksliniekiem vislielākās iespējas attīstīt sevī interpretācijas prasmes un iemācīties izbaudīt sava ikdienas milzīgā darba augļus. Vēlos apsveikt akadēmiju ar brīnišķīgo muzicēšanas līmeni, kuru iepazinu šinī konkursā. Visi jaunie mākslinieki muzicēja ar lielu aizrautību. Bez tam biju pārsteigts, ka daži no ansambļiem ir kopā spēlējuši tikai neilgu laiku. Tas ir iespaidīgi!”

  • 12. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – pianists profesors Hanss Peters Štencls /Hans Peter Stenzl, Štutgartes Mūzikas un mākslu augstskola, Vācija/

„[..] Konkursa organizācija un norise, Kameransambļa katedras profesores Guntas Sproģes vadīta, bija absolūti profesionāla, tehniskais un mākslinieciskais līmenis viscaur līdzinājās starptautiskiem kamermūzikas konkursiem. Uzvarētāju apbalvošana un laureātu koncerts, ko ierakstīja Latvijas Radio, svinīgi noslēdza konkursu.”

  • 18. konkursa žūrijas priekšsēdētāja vietniece – pianiste, profesore Diāna Ketlere (Okuņa) /Londonas Karaliskā mūzikas akadēmija, Lielbritānija/

„[..] Piedalīties konkursa žūrijas darbā bija tāds prieks un arī gandarījums, jo visiem ansambļa dalībniekiem bija ļoti augsts līmenis, un bija tiešām grūti sadalīt vietas. Varbūt to var arī redzēt, ka mums ir trīs trešās vietas, kas, protams, nav parasti šādos konkursos. Es atceros vēl no manām studijām šeit akadēmijā, cik te ir augsts līmenis tieši kamermūzikas katedrā, tā kā man tas bija mazāks pārsteigums nekā maniem žūrijas kolēģiem.”

 

  • 18. konkursa žūrijas priekšsēdētājs – kontrabasists profesors Miroslavs Jelineks /Miroslav Jelínek/ /Janāčeka Brno Mūzikas akadēmija, Čehija/

„[..] Kā žūrijas loceklis esmu biju klāt daudzos dažādos konkursos, tāpēc ar pilnu atbildību varu teikt, ka šim konkursam bija augsts profesionālais līmenis, un visi dalībnieki ar lielu entuziasmu parādīja atbildīgu, muzikāli pievilcīgu sniegumu, kas savukārt liecina arī par izcilu pedagogu veikumu. Konkursa rīkošana ir priekšnosacījums kamermuzicēšanas sekmīgai attīstībai.”

  • 15., 16., 20. konkursu žūrijas priekšsēdētājs – vijolnieks profesors Sergejs Azizjans /Dānijas Karaliskā Mūzikas akadēmija, Dānija/

„[..] Esmu iepriecināts par iespēju trešo reizi vadīt šī konkursa žūrijas darbu un salīdzināt, kā konkurss attīstījies gan ansambļu sastāvu un skaita, gan ansambļa dalībnieku meistarības ziņā. Šis konkurss iezīmējas ar savu regularitāti 20 gadu garumā, teicamu māksliniecisko līmeni, ar perfektu organizāciju un sirsnīgu atmosfēru.”

Citi konkursi

Dalīties ar šo konkursu