Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA) kordiriģēšanas studentes Ievas Strautas vasaras muzikālā ceļojuma piezīmes.
Šī gada pavasarī izlēmu, ka vēlos doties kādā kora projektā, kas nav saistīts ar Latviju, kur nevienu nepazīstu, un vienkārši vēlos radīt un baudīt mūziku. Eiropas kora asociācijas mājaslapā pamanīju pieteikšanos uz projektu “EuroChoir 2022”, kas šogad norisinājās Šveicē. Līdz pieteikšanās laika beigām bija palikušas divas dienas, bet par laimi zināju skaņdarbu, kuru bija jāiedzied, tādēļ nodomāju nosūtīt pieteikumu.
Ātri “atvērāmies”
50 jaunieši no dažādām valstīm Eiropā un arī pasaulē (Panama, Izraēla, Kolumbija, Taizeme), šovasar satikās Šveicē, mazā pilsētiņā Lenkā Alpu kalnu ielejā. Sākumā, nevienu nepazīstot, protams, bija neliels uztraukums, jo daļa no dziedātājiem bija piedalījušies jau iepriekšējos projektos un pazina cits citu. Taču aši vien visi sapazināmies un “atvērāmies”, tas bija pirmais pārsteigums, kā 50 cilvēki spēj tik ātri veidot spēcīgas saiknes un “atvērties” caur sarunām un mūziku. Projekta iesaistīto vidū bija arī pāris organizētāju un abi diriģenti Juvals Veinbergs (Yuval Weinberg) un Marko Amherds (Marco Amherd), kuri pavadīto laiku Šveicē padarīja interesantu, pārsteidzošu un ļoti emocionālu. Visi kopā dzīvojām, ēdām, dziedājām, gājām pārgājienos kalnos un dalījāmies ar stāstiem par savu valstu kultūru, kora tradīcijām un vēsturi.
Baudīt nežēlīgos ūdenskritumus
Ir ļoti viegli satuvināties ar cilvēkiem, ar kuriem dziedi kopā 7,5 stundas dienā, tā arī bija. Mūsu mēģinājumu vieta bija Lenkas nelielā baznīciņā, kurā mūs laipni uzlūdza dziedāt veselu nedēļu no vietas katru dienu. Ierastais dienas ritms – fiziskā iesildīšanās pašu pagalmā lielā aplī, vokālā iesildīšanās (kuru diriģenti lūdza vadīt arī topošajiem diriģentiem, kuru arī es izmantoju), mēģinājums 2,5 stundas, pusdienas un mana atpūta, mēģinājums 2,5 stundas, vakariņas un maza atpūta, mēģinājums 1,5 stunda, tad deserts un vēlās vakara sarunas jau pēc tik nogurdinošās dienas. Biju tik pārsteigta, cik ātri rit stundas, kad dziedi kopā ar citiem tādiem pašiem jauniešiem, kuri vienkārši vēlas kopā muzicēt un radīt skaistu mūziku. Protams, ap trešo, ceturto dienu parādījās pirmie “kritušie” bez balsīm vai klepu, tādēļ, lai izbaudītu arī skaisto un neatkārtojamo Šveices dabu un kalnus, devāmies pārgājienā uz brīnišķīgu ūdenskritumu. Mums paveicās pieredzēt momentu, kad ūdenskritumi un upes ir nežēlīgi un postoši, jo tieši dienu iepriekš sāka kust ledāji kalnu virsotnēs. Šī gada dziedātāju vidū bija īpaši daudz topošie, jaunie diriģenti, tādēļ katru vakaru ar skatu uz kalniem saulrietā, veidojām nelielu diriģentu aplīti, kurā Juvals un Marko lūdza mūs izteikt viedokli un pārrunāt dienā notikušo – cik produktīvi ir mēģinājumi, ko varētu uzlabot, vai mazās lietiņas, ko diriģents, stāvot priekšā, nedzird, kādas pārdomas par repertuāru vai paveikto. Iesaistot mūs procesā, katrs mēģinājums kļuva īpašs, jo analizējām un pievērsām mūzikai un skaņai daudz uzmanības.
Pārpildītas zāles
Nedēļu no vietas, dziedot un dzīvojot kopā, bija jābeidz mēģinājumu posms un jāsāk baudīt darba augļi. Dziedājām četrus koncertus, kuros izpildījām iestudēto programmu, kas sastāvēja no Frenka Martēna, Kloda Debisī, Feliksa Mendelszona, Mareja Šafera un dažādu šveiciešu komponistu daiļrades. Pirmais koncerts izskanēja tajā pašā Lenkā, bet pārējie trīs – Bāzelē, pilsētiņā Flimsā un Reinā. Bijām pārsteigti, ka katra koncertvieta bija pārpildīta, kā arī vietējie šveiciešu komponisti, kuru darbus izpildījām, bija ieradušies klausīties sniegumu. Ar mums kopā muzicēja arī vietējie kori, kas ļāva arī mums brīdi atpūsties un klausīties citu dziedājumā.
Ceļojiet!
Kopā pavadītās 13 dienas bija neatkārtojamas un neaizmirstamas, cik daudz var mācīties ne tikai no diriģentiem, bet arī saviem vienaudžiem. Katrai valstij ir savas tradīcijas un katrā ir kas unikāls, tādēļ ir tik svarīgi ceļot un piedalīties projektos ārpus dzimtās valsts. Izkāpt no komforta zonas patiešām ir tā vērts, lai iegūtu jaunus draugus, kontaktus, zināšanas un motivāciju turpmākam darbam un mācībām.