2021. gada 3. un 4. jūlijā JVLMA Stīgu instrumentu katedras vadītāja asoc. prof. Terēze Zīberte-Ijaba un Klavieru katedras asoc. prof. Toms Ostrovskis ar kamermūzikas programmu The Inspiration of Nordic Violin/ Ziemeļu vijoles balss viesojās Zviedrijā, sniedzot koncertus Mariestadē, Doma baznīcas Kultūras nedēļas ietvaros un Lundsbergā, Vasaras mūzikas festivāla ietvaros.
Terēze Zīberte-Ijaba stāsta: “Mūsu kamermūzikas programmas mērķis bija iepazīstināt klausītājus ar reti atskaņotiem, taču mākslinieciski augstvērtīgiem ziemeļvalstu kamermūzikas opusiem. Ļoti priecājāmies, ka klausītāji varēja mūsu priekšnesumu baudīt klātienē un ka atzinīgi tika novērtētas visu trīs skaņražu sonātes. Pēc abiem priekšnesumiem interesenti mūs lūdza pastāstīt ko vairāk par Jāni Ķepīti, kura mūzika Zviedrijas publikai bija šķitusi īpaši svaiga un aizkustinoša.”
Programmas repertuāra skaņdarbu komponistus S. Sveinbjornsonu (Islande), V. Stenhammaru (Zviedrija) un J. Ķepīti (Latvija) raksturo spilgta, individualizēta mūzikas valoda, kā arī mīlestība pret savas valsts mūzikas tradīcijām. Viņu veikums instrumentālajā kamermūzikā ir nacionāli nozīmīgs, taču ne vienmēr pienācīgi novērtēts starptautiskā klausītāju un atskaņotājmākslinieku vidē. Sveinbjorna Sveinbjornsona (1847-1927) Sonāte vijolei un klavierēm Fa mažorā ir izteikti skandināviska, liriska un ziemeļnieku atturīgajai gaumei vietām pat pārāk emocionāla. Komponists izmanto citātus no islandiešu tautas dziesmām, un viņa mūzika ir nacionāla romantisma caurstrāvota. Šogad pasaule svin ievērojamā zviedru pianista, komponista un diriģenta Vilhelma Stenhammara (1871-1927) 150. dzimšanas dienu. Šī komponista daiļradē paralēli zviedru mūzikas kolorītam jūtama izteikta vācu kompozīcijas skolas ietekme. Sonātē vijolei un klavierēm Do mažorā, op. 19 vācu vēlīnā romantisma stila elementi organiski apvienojas ar ziemeļniecisku domas skaidrību un nopietnību. Savukārt ievērojamais latviešu komponists, pianists un mūzikas pedagogs Jānis Ķepītis (1908-1989), kurš aktīvi darbojies kamermūzikas žanrā, ne tikai pasniedzot un izpildot to, bet arī radot jaunus opusus dažādiem ansambļu sastāviem, savā Sonātē vijolei un klavierēm Do mažorā ir izteikti lirisks, jūtīgs un smalki latvisks.
Koncertu programma sagatavota un Zviedrijā atskaņota ar JVLMA Zinātniskās un radošās darbības projektu konkursa un Nordic Culture Point atbalstu.