18. decembrī Karola Lipinska Mūzikas akadēmijā Vroclavā (Polijā) noslēdzās 9. Starptautiskais kordiriģēšanas konkurss “Towards Polyphony”, kurā 2. vietu un divas specbalvas ieguva Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas kora diriģēšanas 3. kursa students Artūrs Švarcbahs. Aicinājām viņu uz īsu sarunu.
Kā gatavojies konkursam un kas bija tavs atbalsts šajā laikā?
Lai sagatavotos konkursam, bija nepieciešams ieguldīt diezgan lielu darbu, individuāli studējot programmu. Gatavošanās procesā man ļoti palīdzēja mans profesors Andris Veismanis, kā arī koncertmeistares Līga Paegle un Veronika Zubairova.
Kā konkurss noritēja un kāds bija tavs repertuārs?
Konkurss sastāvēja no trim kārtām, un katra no tām iedalījās vēl divās daļās. Katram dalībniekam bija jāstrādā ar vienu poļu nacionālromantisma stila skaņdarbu, vienu poļu renesanses laikmeta skaņdarbu, vienu Klaudio Monteverdi madrigālu, vienu poļu laikmetīgās mūzikas skaņdarbu, kā arī ar daļām no Daniela-Lezūra “Les Cantique des Cantiques” un Leonarda Bernstaina “Missa Brevis”. Pirmajā kārtā bija jāstrādā ar abiem Vroclavas Mūzikas akadēmijas koriem, otrajā kārtā – ar Poznaņas Mūzikas akadēmijas kori un vokālo ansambli “Rondo”, bet trešajā kārtā bija jāstrādā ar diviem profesionālā kora “NFM” sastāviem.
Manis izlozētais repertuārs bija P. Maszynski “Ruta”, M. Zielenski “Benedicimus Deum coeli”, K. Monteverdi “Io mi son giovinetta”, M. Malec “Prayer to Our Lady” (par ko saņēmu specbalvu), 1. un 5. daļa no Daniela-Lezūra “Les Cantique des Cantiques” un Leonarda Bernstaina “Missa Brevis”.
Tu papildus 2. vietai saņēmi arī specbalvas – par labāko vokālo tehniku un par labāko poļu laikmetīgās mūzikas interpretāciju. Kā tu pats vērtē šos žūrijas novērtējumus?
Domāju, ka viens galvenajiem “instrumentiem” darbā ar kori ir vokālās zināšanas. Tā kā esmu padziļināti mācījies dziedāšanu kopš 7 gadu vecuma, kā arī esmu dziedājis vairākos Eiropas profesionālajos koros un šobrīd diezgan daudz uzstājos kā solists, domāju, ka ieteikumi un komentāri saistībā ar vokālo tehniku pilnīgi neapzināti papildina manu darba procesu.
Balvai par labāko poļu laikmetīgo mūziku man ir jāpateicas veismīgai darba izlozei. Studējot šo darbu, man nebija īpaši jāpiepūlās, lai izveidotu savu interpretāciju. Komponists nošu materiālā visu jau bija pateicis priekšā. Man tas tikai nedaudz bija jāpapildina.
Kas bija žūrijas sastāvā?
Konkursa žūrijas priekšsēdētāja bija Vroclavas Mūzikas akadēmijas profesore Marta Kierska-Witczak. Žūrijas sastāvā bija Detmoldas Mūzikas universitātes profesore Anne Kohler, Budgošas Mūzikas akadēmijas rektore Elżbieta Wtorkowska, Lietuvas Mūzikas akadēmijas pasniedzējs Gintautas Venislovas un iepriekšējā “Towards Polyphony” konkursa uzvarētājs Heng-Yi Pao.
Kā emocionāli jūties pēc gūtās atzinības?
Pēc saņemtajām godalgām es jūtos ļoti gandarīts. Man ir liels prieks, ka mans darbs tika novērtēts. Esmu ļoti pateicīgs konkursa organizētājiem par milzīgo ieguldīto darbu konkursa rīkošanā. Visu četru konkursa norises dienu laikā dalībnieki tika atbalstīti un iedrošināti. Žūrijas vērtējumi bija pamatoti un godīgi.
Domāju, ka visi konkursa dalībnieki pēc šī konkursa mājās brauca iedvesmoti tālākiem muzikāliem sasniegumiem.
Apsveicam Artūru ar lieliskajiem sasniegumiem Eiropas mērogā!
Foto: Grzegorz Kubiak