Festivāls DECIBELS: "Sequentia Cyclica"

JVLMA Lielā zāle, pianists Džonatans Pauels (Jonathan Powell, Lielbritānija).

Programmā: Kaikoskru Sorabdži (Sorabji, 1892-1988) "Sequentia Cyclica"
10:00-11:30 Tēma, 1.-4. variācija
11:50-13:40 5.-13. variācija
15:30-16:50 14.-21. variācija
17:10-18:40 22. variācija
19:00-20:50 23.-27. variācija

23. marta maratonkoncertā izskanēs ievērojamā, bet Latvijā mazpazīstamā angļu-indiešu komponista Kaikosru Sorabdži (Kaikhosru Shapurji Sorabji, 1892-1988) mūzika. Septiņdesmit gadu radošās aktivitātes laikā Sorabdži ir radījis gandrīz simts stundas klaviermūzikas, kā arī trīs ērģeļu simfonijas, kuru apjoms arī ir iespaidīgs – ap divdesmit stundām. Viņa klaviermūzikas darbu ilgums būtiski atšķiras – sākot no "Aforistiskajiem fragmentiem", kuri ilgst tikai dažas sekundes līdz pat "Simfoniskajām variācijām", kuru izpildījumam ir vajadzīgas aptuveni deviņarpus stundas.
Koncertā dzirdēsim vienu no komponista izvērstākajiem opusiem, 1948.-49. gadā sacerēto “Sequentia Cyclica” - variācijas par Dies Iræ tēmu (pilnais darba nosaukums ir Sequentia Cyclica super Dies Iræ ex Missa pro Defunctis ad Clavicembali usum). Darba apjoms – astoņarpus stundas - pirmajā brīdī izraisa mulsumu, taču, vienlaikus, tas ir viens no Sorabdži muzikāli pieejamākajiem un pievilcīgākajiem opusiem. No daudziem komponistiem, kas savos darbos lietojuši 13. gadsimta gregoriāņu dziedājumu Dies Iræ, visvairāk izceļas Sergejs Rahmaņinovs, kuram ar to bija pat neliela apsēstība. Arī Sorabdži to izmanto vairākos darbos, tai skaitā, divos variāciju ciklos, kuri rezultējas izvērstās fūgās abu ciklu noslēgumos. Pirmais no tiem (pagaidām neatskaņots), tapa laika posmā starp 1923. un 1926. gadu un veltīts Sorabdži elka Feručio Buzoni (Busoni, 1866-1924) piemiņai. Otrs, “Sequentia Cyclica”, kuru mēs dzirdēsim deciBela koncertā, ir veltīts Buzoni studentam, nīderlandiešu pianistam Egonam Petri (Petri, 1881-1962). Interesanti, ka atšķirībā no daudziem citiem komponistiem, kuri izmanto tikai pāris pirmās Dies Iræ tēmas rindas, Sorabdži izmanto šo dziedājumu pilnajā formā. Divdesmitseptiņas variācijas ilgst no aptuveni divām minūtēm (nr. XXV) līdz pat simt minūtēm (nr. XXII - Pasakalja ar 100 variācijām). Tās ir arī ļoti kontrastējošas savā raksturā, minēsim dažas - izsmalcinātām faktūrām piesātināto “Aria: con fantasia e dolcezza” , vibrējošo un dejisko “Hispanica”, maigo “Quasi Debussy”, grotesko un baiso “Alkanesque Marcia funebre” , kā arī astoņdesmit minūtes ilgo pieckāršo fūgu cikla noslēgumā.

Britu pianists Džonatans Pauels (Jonathan Powell, 1968) savu pirmo koncertu Londonā sniedza 20 gadu vecumā, taču nākamos desmit gadus pārsvarā veltīja laiku kompozīcijai un muzikoloģijai (viņa doktora disertācija ir veltīta Skrjabina ietekmei). Vēlāk Pauels studēja pie pianistes Sulamitas Aronovskas un fokusējās koncertdarbībai. Sekoja vairāki CD ieraksti un koncertu sērijas. Pauels ir kaislīgs 19. un 20. gadsimta mijas, īpaši krievu un Austrumeiropas komponistu autoru mūzikas atskaņotājs. Tai pat laikā ļoti daudz uzmanības pievēršot arī laikmetīgajai mūzika, pirmatskaņojis darbus vairākiem ievērojamiem mūsdienu komponistiem. Sorabdži mūzika ir īpaša pianista kaislība, viņš to ir iekļāvis jau vairāk kā astoņdesmit solo koncertu programmās. Monumentālais “Sequentia Cyclica” ir izdots septiņu CD komplektā, kurš ieguvis “Deutsche Schallplattenkritik” balvu 2021. gadā.

Biļetes Biļešu paradīzē.
 

Pirkt biļetes

Dalīties ar šo pasākumu