Ārkārtas situācijas mēnešos Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija sastopas ar jauniem izaicinājumiem studiju procesa un mākslinieciskās prakses nodrošināšanā. Pēc īsa pārejas perioda studiju darbs aktīvi turpinās gan tiešsaistē reālā laikā, gan arī citās, dažādās un intensīvās e-vides formās.
Kā viens no labās prakses paraugiem minams nule noritējušais prakses koncerts Pūšaminstrumentu katedrā - docētāji aicinājuši studējošos iesūtīt savu priekšnesumu video ierakstus, kā arī līdz noteiktam laikam aizpildīt prakses koncerta pieteikuma formu, norādot atskaņojamo programmu, pievienojot elektroniskā formātā nošu materiālu un sagatavotā priekšnesuma ierakstu (solo, bez klavieru pavadījuma). Docētājiem, savukārt, pa instrumentu grupām sagatavotas īpašas formas komentāriem elektroniskā formātā, kurās iekļautas saites uz video ierakstiem, iesūtītā repertuāra sarakstiem un nošu materiāliem. Pēc prakses koncerta katedra sēdē apspriedusi studējošo sniegumu un jaunajiem mūziķiem uz e-pastiem nosūtīti gala vērtējumi ar visu vērtētāju komentāriem.
Pūšaminstrumentu katedras vadītājs Ainars Šablovskis saka:
Paldies docētājiem un studējošajiem par ieguldīto darbu un spēju veiksmīgi pielāgoties jaunajiem darba apstākļiem!
Karantīnas periodā nav viegli īstenot kontaktstundas instrumenta spēlē, jo lielu lomu jauno profesionāļu apmācībā spēlē klātienes kontakts, kā arī darbs pie spēles tehnikas un skaņveides smalkām niansēm, kuras sarežģīti digitalizēt un pārraidīt tīmeklī. Taču priecājos, ka studējošie aktīvi pievērsušies savas spēles ieskaņošanai - ierakstu prakse vienmēr nodrošinājusi ļoti nozīmīgu pašvērtējuma elementu gan jaunajiem talantiem, gan arī profesionālajiem mūziķiem, turklāt ieskaņojumi fiksē mūsu studējošo profesionālās izaugsmes procesu. Novēlu, lai šis gads paliktu studējošo atmiņā ar īpaši intensīvu darbu pie pašizaugsmes, kā arī aicinu izmantot visas iespējas spēlēt klausītājiem - mājiniekiem klātienē, draugiem un kolēģiem tiešsaistē, pedagogiem ierakstos un on-line nodarbībās!"
Docenta Jāņa Porieša trompetes klases students Dāvis Sedols komentē šo pieredzi sekojoši: "Kā jau visticamāk mēs visi, arī es pirmo reizi mūžā saskāros ar situāciju, kad vingrināties un "uzstāties" iespējams tikai no mājām. Man tā ir visnotaļ interesanta pieredze ar saviem plusiem un mīnusiem. Ir ļoti forši, ka ir iespējams tikai trenēties un attīstīt sava instrumeta spēles prasmi, jo koncertdarbība ir pilnībā apstājusies, kas, manuprāt, ļauj sava instrumenta spēli pacelt " jaunā un augstākā līmenī". Es noteikti ieteiktu ikvienam uz šo periodu skatīties pozitīvi un izmantot to, lai sasniegtu varbūt kaut ko līdz šim nesasniegtu. Protams, tas ir daudz savādāk nekā uzstāties publikas priekšā, bet nelielu "stresiņu" jau no mājām arī ir iespējams noķert.
Šis mācību modelis dod arī iespēju vairāk klausīties un analizēt sava instrumenta spēli no malas, jo veidoju daudz ierakstus, ko ikdienā varbūt tik bieži nesanāk izdarīt. Kā jau noteikti visi mūziķi, arī es ilgojos atkal nokļūt uz skatuves skatītāju priekšā!"
Savukārt profesora Arta Sīmaņa saksofona klases studente Marta Trofimoviča par attālināto studiju procesu specialitātē teic sekojoši:
Tā ir ļoti laba pieredze. Paši izvēlamies labāko ieraksta variantu. Pateicoties šim procesam, vairāk analizējam, no malas sākam saprast, kas sanāca labāk, kas sliktāk (ne tikai skaņas ziņā, bet arī vizuāli).
Ierakstā ļoti labi dzirdami visi sīkumi, kuri, iespējams, agrāk nav pamanīti vai tiem nav pievērsta uzmanība. Vienīgie, kam nepaveicās šajā situācijā ir kaimiņi! Un arī perfekcionisti, jo viņiem šis ierakstīšanas process padodas daudz grūtāk, tāpēc, ka ideāls variants jau nemaz nav iespējams, taču, lai tuvotos labam variantam, ierakstīšana patiešām atņem daudz spēka un enerģijas, nerunājot nemaz par laiku. Ierakstīšanas dienu varu droši salīdzināt ar dienu, kurā ir koncerts. Nogurums un emocionālais stāvoklis pēc ieraksta ir ļoti līdzīgs".
VIDEO IESKATS ŠEIT