7. JVLMA Mūsdienu mūzikas festivāls “deciBels”. Meistarklases

JVLMA LMT kamerzāle

Šīgada deciBels piedāvā apjomīgu meistarklašu programmu. Daļa no pasākumiem tiek veidota sadarbībā ar festivālu “Skaņu mežs”. Visi pasākumi noritēs LMT kamerzālē.  

1. oktobris 10:00-14:00, 2. oktobris 10:00-12:00 un 14:00-16:00 
Laikmetīgās mūzikas ansambļa “Fractales” (Beļģija) interpretācijas meistarklase ar JVLMA studentu ansambli (Elza Bleikša, Laima Ratniece-Miltiņa, Gunārs Mūrnieks, Amanda Rupeika, Klāvs Jankevics, Ērika Jākobsone).
JVLMA studentu ansamblis iestudēs divus skaņdarbus, kurus “Fractales” spēlēs deciBela atklāšanas koncertā 5. oktobrī – Tristana Miraija (Tristan Murail) “Trīspadsmit saulrieta nokrāsas” (Treize couleurs du soleil couchant, 1978) un Mikela Urkisas (Mikel Urquiza) “Ars Memoriae” (2019). Otru no skaņdarbiem meistarklasē ir paredzēts izpildīt jauktos sastāvos, kuros “Fractales” mūziķi saspēlēsies ar JVLMA studentiem. 

4. oktobris 09:00-12:00 un 14:00-16:00 
Laikmetīgās mūzikas ansambļa “Fractales” darbnīca ar kompozīcijas studentu skaņdarbiem (Annija Zariņa, Gaitis Pujāts, Ernests Circenis).

6. oktobris, 7. oktobris 10:00-12:00 un 13:00-16:00 
Elektroniskās mūzikas darbnīca ar Žilu Gobēru (Gilles Gobert, Beļģija).
Darbnīcas tēma – dators kā mūzikas instruments. Dators var tikt izmantots kā mūzikas instruments un būt arī kameransambļa (vairāku datoru dueta, trio, kvarteta) dalībnieks. Kā pielietot šim mērķim dažādus kontrolierus – pogas, potenciometrus, slīdņus, piesitienjutīgos paneļus, taustiņus, videospēļu kontrolierus, kustību (magnētisko lauku)? Kontroliera izvēle tiek izdarīta atkarībā no skaņas dabas, kuru gribam nospēlēt vai no tā funkcijas muzikālajā plūdumā. Tādēļ pirmajā fāzē tiek testēti un pielāgoti dažādi “instrumenti”, lai iegūtu komfortablu kontroli (žestus). Kamermuzicēšana ietver sevī ideju par ieklausīšanos skaniskajā vidē un komunikācijas formu attīstīšanu starp mūziķiem. Šī komunikācija var izpausties dažādos veidos – pierakstītā partitūrā, vizuālā komunikācijā (fiziskās zīmēs) vai arī automatizētā instrukciju pārraidē no datora.

8. oktobris 10:00-12:00 
Komponista Elvina Karena (Alvin Curran) lekcija “Mūzika ārpus koncertzālēm” (Music outside the concert halls) sadarbībā ar festivālu “Skaņu Mežs”.
Šajā lekcijā elektroniskās mūzikas leģenda Elvins Karens (1938) runās par savu pieredzi mūzikas radīšanā mūziķiem ārpus koncertzāles, kā arī instalācijām, lietojot arhitektūru, pilsētas un piepilsētas vidi kā jaunu formu skaņas teātrim. Tāpat Karens ir ieplānojis demonstrēt savu vairāk nekā 1000 skaņas failu plašo skaņu bibliotēku, kuru pats apzīmē kā endangered species (latv. – apdraudētas sugas) un kuru iespējams spēlēt uz 88 taustiņu midi klaviatūras. Nav izslēgts, ka Karens lūgs studentus un lekcijas apmeklētājus veidot spontānus priekšnesumus uz šīs klaviatūras!
Itālijā dzīvojošais komponists Elvins Karens lepojas ar tādiem skolotājiem un draugiem kā Eliots Kārters (Elliott Carter) un Džačinto Šelsi (Giacinto Scelsi), kā arī tādiem biedriem kā Frederiks Rževskis (Frederic Rzewski) un Ričards Teitelbaums (Richard Teitelbaum), ar ko kopā dibinājis vēsturiski nozīmīgo elektro-akustiskās improvizācijas ansambli "Musica Elettronica Viva" – lēš, ka MEV rīcībā atradies pirmais Moog sintezators Eiropā. Latviešu komponiste Gundega Šmite Karena daiļradi komentē šādi: “Karens neatzīst jebkādu tabu. Viņa elektroniskajā mūzikā iedzīvojas visdažādākās skaņas, un viņš pats saka, ka viena no mīļākajām skaņām ir brīvi krītošas monētas atsitiens pret cietu virsmu. Un šīs ikdienišķās skaņas viņš prot atdzīvināt jaunos, unikālos salikumos –  plastiskos skaņu profilos.”

9. oktobris 11:00-12:15 
Ādama Metloka (Adam Matlock) lekcija “Kartogrāfija bez robežām” (Borderless Cartography: The Scores of Anthony Braxton) sadarbībā ar festivālu “Skaņu Mežs”. 
Komponista un instrumentālista Entonija Brekstona ansambļa “Diamond Curtain Wall Trio” dalībnieks Ādams Metloks savu lekciju veidos kā pārskatu pār Brekstona daiļradi un dažādajiem partitūru veidiem, ko viņš pielieto. Tiks izmantoti arī vizuāli paraugi, kas iegūti sadarbībā ar Brekstona mūzikai veltīto organizāciju “Tri-Centric Foundation”.      
Ādams Metloks ir akordeonists, komponists un pedagogs, kas strādā Ņūheivenā un rada mūziku ar pseidonīmu An Historic.   
Entonijs Brekstons ir Makārtura “ģēniju granta” un Džona Saimona Gugenheima fonda balvas par izcilību mākslā laureāts, intrumentālists un komponists, kuru rakstnieks Greiems Loks nodēvējis par izcilu figūru 20. gs. laikmetīgajā mūzikā, bet mūzikas kritiķi Kriss Kelsijs un Pīters Margasaks – par ģēniju. Žurnāls “The Rolling Stone” Brekstona mūziku nodēvējis par “vienu no iespaidīgākajiem sniegumiem amerikāņu mūzikā”. Entonijs Brekstons ir vēsturiski nozīmīgās afro-amerikāņu komponistu un instrumentālistu biedrības AACM ievērojamākais dalībnieks, kas 20. gs. “pēckara avangarda” mūzikas prakses apvienojis ar brīvās improvizācijas elementiem savā, unikālā valodā. “Skaņu mežā” būs dzirdams viņa kompozīciju tips “Diamond Curtain Wall Music” un jaunais darbu paveids „Lorraine”, ko Brekstons izpildīs kopā ar akordeonistu Ādamu Metloku un trompetisti Suzannu Santosu Silvu (Susana Santos Silva).

9. oktobris 12:30-14:00
“JACK Quartet”. Saruna ar kvarteta mūziķiem (sadarbībā ar festivālu “Skaņu Mežs”).
Ievērojamais ASV avangarda mūzikas stīgu kvartets JACK publikai izpildīs pašu izvēlētu mūziku, kam sekos diskusija pašu kvarteta mūziķu starpā, kā arī atbildes uz apmeklētāju jautājumiem.                  
“JACK Quartet” ir viens no prestižākajiem “jaunās mūzikas” stīgu kvartetiem pasaulē. Ansambli medijs “The New York Times” nodēvējis par “mūsu vadošo “jaunās mūzikas” četrotni”. Laikraksts “The Washington Post” par kvartetu rakstījis: “[..] šis ir vadošs laikmetīgās mūzikas stīgu kvartets; tas apvieno nevainojamu instrumentu spēli ar intelektuālu drosmi un bezbailīgu mērķtiecību.” JACK savu sākotnējo popularitāti lielā mērā ieguva, pateicoties Ianna Ksenakisa (Iannis Xenakis) stīgu kvartetu interpretācijām – viena no šīm kompozīcijām (darbs “Tetras”) skanēs arī “Skaņu mežā” līdzās Džona Zorna (John Zorn), Ģērga Ligeti (Gyorgy Ligeti) un Entonija Brekstona (Anthony Braxton) daiļradei.


Meistarklašu norisi atbalsta VKKF, Erasmus+. Ādama Metloka, kvarteta JACK un Elvina Karena lekcijas un meistarklases atbalsta arī novatoriskās mūzikas platforma SHAPE, ko līdzfinansē Eiropas Savienības programma “Radošā Eiropa”.

Dalīties ar šo pasākumu